Bontószökevények - Kicsikről, olcsókról, röviden

Avagy a magyar használtautó-piac félmillió alatt

Autóválasztás 101 - mit, miért és hogyan

2021. július 27. 14:44 - Ben Mueller

(A cikk írásának kezdetekor, egy keddi nap reggeli órájában már visít valahol a flex. Öröm és bódottá.)

Ezt a posztot tervezem a leghosszabbnak, mert szeretném, hogy ha egy helyen legyen minden infó azok számára, aki autót szeretnének venni, de nincs semmilyen autós hátterük.

A legtöbb embernek eljön az életében az a pillanat amikor autóvásárlásra adja a fejét. Ilyenkor általában felütik a hasznaltauto.hu-t, beállítják a számukra fontos paramétereket, és elkezdenek céltudatosan böngészni megadnak egy maximális árat, majd rácsodálkoznak, hogy milyen hatalmas a kínálat. Jelenleg (2021.07.27.) 4538(!) hirdetésből lehet válogatni 500.000 forintig, ami azt hiszem kimeríti a bőség zavarának a fogalmát.

Milyen autó is kell nekem?

Dízel vagy benzin? Automata vagy kézi váltós? Kombi legyen, csapott hátú, egyterű, esetleg egy sportosabban kinéző coupé? Mekkora motor legyen benne? Melyik márkát válasszam? Mennyit számít az, hogy hány kilométert tett meg az autó? Mennyire számít az, hogy az előző tulaj hogyan használta? Hogyan fogom én használni miután megvettem? Fenn tudom majd tartani? Milyen plusz költségekkel számoljak?
man-scratching-head.gif

Ezek talán a leggyakrabban elhangzott kérdések közé tartoznak. 

Lássuk hát a kérdésekre a válaszokat: 

Az első és legfontosabb: Fenn tudom majd tartani?

Nem szabad autót venni, ha nem tudjuk fenntartani. Az autót nem csak megvesszük, aztán megyünk vele és tankolunk bele. Még véletlenül sem. Egy autón (ahogy a Becsületesnepper is mondani szokta,) a két rendszámtábla között minden is tönkre mehet. És ami tönkre mehet, az előbb vagy utóbb tönkre is fog menni. Vannak olyan alkatrészek, amik amiatt mennek tönkre mert használva vannak (fékek kopnak, szíjak elfáradnak, izzók kiégnek, kapcsolók eltörnek, stb.) és vannak olyan alkatrészek, amik amiatt mennek tönkre, hogy nincsenek használva (szintén a fékek beragadnak, tömítések kenés hiányában összerepedeznek, stb.). Anyagi ráfordítások nélkül nem lesz hosszú életű a kapcsolatunk az autónkkal. Az autó mindig fog valamit kérni. Legjobb esetben, ezek a kopó alkatrészek, esetleg egy olcsóbb, bontásból könnyen beszerezhető műanyagok. Viszont ha nem, akkor az általában mélyen a zsebünkbe kell nyúlni, vagy eget és földet át kell kutatni, hogy megtaláljuk azt ami nekünk kell. De ugyebár, akinek volt pénze majomra, annak legyen pénze banánra is.

Hogyan fogom én használni, miután megvettem?

Ingázni fogok nap mint nap? A városban fogok vele mászkálni? Melós autó lesz, aminek mindent is kéne bírni? Hétvégente lesz csak elővéve? Vagy csak akkor amikor nagyon szükség van rá?

Ha ezekre a kérdésekre tudjuk a választ, már jóval egyszerűbb dolgunk van.

Itt dől el általában a 'Dízel vagy benzin?' kérdés is, hiszen hacsak nem ingázik az ember napi több mint 60 km-t, akkor célszerűbb egy benzines autót venni, de mindenképpen valami szívómotorosat. Ezek egyszerűbb, sokszor jobban kiforrott technikák, kevesebb hibalehetőséggel. Szívó benzines autóból rengeteg van, mivel a amíg el nem indult az autóipar a downsizing felé, addig a legtöbb gyártó csak a nagyobb motorjaira tett turbót. Szívó dízelből már valamivel kevesebb, hiszen ezek nagyrészt munkásautók voltak, kikoptak az utakról. Amelyik pedig még megy, abban nem ritka a 400.000 km feletti futásteljesítmény. Ennek ellenére nem kell félni tőlük, mivel megfelelő törődéssel a legtöbb ilyen motorral szerelt autó még legalább ugyanennyit elmegy. Nem büszkélkedhetnek hatalmas teljesítménnyel, cserébe a fogyasztásuk elég alacsony. Nem éppen környezetbarátok, de ha olcsón kell sokat autózni akár rövid távokon, akkor ideális választások.

Mennyit számít az, hogy hány kilométert tett meg az autó?, Mennyire számít az, hogy az előző tulaj hogyan használta?

Én ezt a két kérdést egy kalap alá húznám. A kilométer szinte "csak egy szám". Nagyon sok autó esetében nem a megtett kilométerek száma, hanem az előző tulaj általi használat a mérvadó az állapotánál.Hallani lehet olyan autókról, amik simán elmennek 500.000+ km-t a motor megbontása nélkül, de olyanokról is, ami 60.000 km után már generálra szorulnak. Nagyon fontos hogy, nagyrészt hol közlekedtek vele, milyen intervallumonként voltak különböző folyadékok és szűrők cseréi, valamint az sem elhanyagolható, hogy hol voltak tárolva. 

Milyen plusz költségekkel számoljak?

Kezdjük mondjuk a kötelező biztosítással. Nem egy olcsó dolog, főleg ha az autó árát vesszük hozzá alapul. Minél több éve van valakinek aktív biztosítása, annál olcsóbb, viszont baleset okozása esetén fentebb szokott a díj menni.

Megint csak nem elhanyagolandó, az átírással járó költség. Van két fix eleme, az egyik az új törzskönyv, a másik az új forgalmi, ezeknek darabja 6000 Ft. Az ilyenkor kötelező eredetiségvizsgálat 1400 cm³-ig 17000 Ft, 1401 cm³-tól 2000 cm³-ig 18500 Ft, 2000 cm³ felett pedig egységesen 20000 Ft. És akkor jöjjön egy táblázat a vagyonátruházási illetékről.


Ezeken felül szokás ilyenkor egy olajcserét, egy olajszűrő és levegőszűrő cserét, valamit egy vezérléscserét elvégezni az autón.

Automata vagy kézi váltós?

Vannak akiknek ez a kérdés nem döntés kérdése, és muszáj automatát vezetni, például orvosi okból kifolyólag. Véleményem szerint az olcsó autók esetében célszerűbb manuálisat választani. Kevesebb a hibalehetőség, és ha tönkre is megy, nem feltétlenül kell egy kisebb vagyont költeni felújításra, sőt akár vehetünk egy komplett váltót bontottan. Aki viszont ragaszkodik az automatához, annak ezt a cikket tudom javasolni a Vezess.hu-ról. Ebben részletesen be vannak mutatva az automata váltók különböző fajtái, minden előnyükkel és hátrányukkal.

Mekkora motor legyen benne?

Ez nagyban függ attól, hogy mire fogjuk az autót használni. Ha sokat fogunk autópályán menni, akkor célszerű valami nagyobb, mondjuk egy 1.6-os, 1.8-as vagy 2 literes benzinest, vagy egy legfeljebb 2.5 környéki dízelt nézni. Ha csak városozásra lesz az autó használva, akkor szinte mindegy mekkora motor van benne, bár azt nem szabad elfelejteni, hogy az autó teljesítményével egyenesen arányos a fogyasztás. 

Erre egy példa: Vessük össze egy 1.2-es Fiat Stilo fogyasztását egy 2.0-es Nissan Maximával.

A Stiloban egy 80 LE-s, 1242 cm³-es soros négy hengeres, míg a Maximában egy 140 LE-s, 1995 cm³-es V6-os motor dolgozik. 

 Katalógus szerinti fogyasztási adatok (bal oldalt a Stilo, jobb oldalt a Maxima)

 

Milyen kivitelt vegyek? Kombi legyen, csapott hátú, egyterű, esetleg egy sportosabban kinéző coupé?

Minden kivitelnek meg van a maga előnye és hátránya. Ha valami kicsi és szaladgálós kell, akkor célszerű ferdehátút nézni, ha családi autó, akkor egy sedant, kombit vagy egyterűt, ha pedig a funkcionalitás annyira nem számít, jöhet a coupé. Ez egy olyan dolog, ami élethelyzettől függ, illetve attól, hogy mennyire tervezünk az autóval hosszú távra. A '90-es évek vége felé több gyártó is kiadta kisautóit különböző kivitelekben, így lehet például, hogy a harmadik generációs Volkswagen Polo-ból létezik ferdehátú, sedan és kombi is.

 

És most jöjjön, amiről még nem volt szó: A rozsda

Mivel az acél, világ életében vasoxid szeretett volna lenni, ez a téma szinte minden autót érint. Se nem szép, se nem biztonságos, ha egyes, akár kulcs fontosságú elemek a "vörös pestis" áldozatává válnak. Na meg megcsináltatni is egy kisebb vagyonba szokott kerülni. A rozsdásodási hajlam, és a rozsdásodás gócpontjai gyártótól függnek, de a ridegtartás és a balesetek utáni (természetesen) nem gyári minőségű javítások meg tudják ezt gyorsítani. Gyakori rozsdásodási helyek, amelyek szinte minden autónál előfordulnak: a kerékívek, az első sárvédő és küszöb találkozási pontja, az emelési pontok, az ajtók alja, kombiknál a csomagtérajtó, illetve motorháztető is képes rozsdásodni kavicsfelverődés esetén.

Melyik márkát válasszam?

Őszintén: preferencia kérdése. Vannak akik a németekre esküsznek, vannak akik a japánokra, vannak akiknek az a megrögződésük, hogy csak 3F-et ne (ez a Ford, a Fiat és a Francia akar lenni), van aki ezeknek pont az ellentéte. A legfontosabb viszont, hogy állapotot vegyünk. Mindegy, hogy 4 karika van a hűtőrácson, ha az autó otthagyott minket az út szélén. Ezen felül a prémium márkák "prémium" fenntartási költségekkel járnak általában. Ez annyit jelent, hogy többe kerül a legtöbb alkatrész, és valószínűleg több időt fog a szerelőnél tölteni az autó (a bonyolultabb megoldások miatt).

Egyelőre ennyi meg egy Bambi. Ha eszembe jut még valami, vagy valami külön infóra lesz igény, akkor természetesen még tovább fog bővülni.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://bontoszokevenyek.blog.hu/api/trackback/id/tr4916639432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása