Honnan ez a gondolatom?
Egy Alapjáratos videó meghallgatása adta az ötletet magához a témához és úgy gondoltam, kifejtem a véleményem róla, hátha lesz, aki érdekesnek találja.
Euro-szabályozás: mi ez?
A szabályozásról valamikor a '80-as évek második felében kezdtek el beszélni, és 1992. júliusától lépett életbe az Euro I-es norma, ami megszabta az akkor még Európai Gazdasági Közösség területén értékesíthető járművek károsanyag kibocsátását. Ennek az oka egyébként az volt, hogy egyre több tanulmány mutatta azt, hogy a járművekből felszabaduló szénmonoxid jelentősen hozzájárul a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásához. (Itt jegyezném meg, hogy a dízel autók által kibocsátott nitrogén oxidok pedig karcinogén hatásúak.)
Nem feltétlen érezzük, de rengeteget csökkentek a károsanyag kibocsátások az elmúlt 30 évben
És hogy jutottunk el oda, ahol most vagyunk?
Mostanság ugye arról szólnak a dolgok, hogy az elektromos autóké a jövő, a gyártók sorra jelentik be, hogy leállnak a belső égésű motorok fejlesztésével, sőt van olyan gyártó is, aki csak elektromos autót fog 2025-től árulni. Ez főleg azért van, mert a szigorítások "ellehetetlenítik" ezeknek az autónak az eladását, illetve, hogy pontosabban fogalmazzak sokkal jobban megéri a gyártónak villanyautót gyártania. Mindezt ugye azért, mert a fokozatosan szigorodó normákkal nehéz gazdaságosan lépést tartani.
A Leaf-ből már több mint félmillió elkelt világszerte, a Tesla Model 3 pedig már az egy millión is túl van
Egyéb szabályozások: környezetbarátság ≠ tartósság
A gyártók egy rakat más szabályozás hatására el kezdtek figyelni az autók úgynevezett ökológiai lábnyomára is, ami azt jelenti, hogy a amiből tudnak, megpróbálnak környezetbarátabb alternatívát használni, például lebomló műanyagok, újrahasznosított anyagból készült üléshuzatok, stb. Ez viszont van, hogy egyes alkatrészek élettartamának a rovására megy, például idő előtt fáradnak el a hűtőrendszer motortérben található műanyag csövei.
Költségcsökkentések, amíg a szem ellát
Ugye megvan az a mondás, hogy sok kicsi sokra megy? Ezt a gyártók is pontosan tudják, ezért igyekeznek minden fillért megfogni, ott spórolnak ahol tudnak. És ezt hogy érik el? Innen lefaragnak egy kicsit, oda egy kicsit rosszabb minőségűt tesznek, és a fémet műanyagra cserélik. Ezzel általában nem csak olcsósítanak, hanem súlyt is csökkentenek, ami a felhasználó számára egy előnyös dolog, viszont ez megint csak általában a tartósság rovására történik.
Az elektronika és a kényelmi funkciók ára, valamint a folyamatos áremelkedés
Lássuk be, ezek az autók nehezen lesznek fenntarthatók. Már a most 10-15 éves forma autók sem az egyszerűség és a fenntarthatóság megtestesítői, és ez a tendencia az új autók a rengeteg extrájával és kényelmi funkcióival nem igazán fog javulni. Ezen felül, a gyártók elkezdtek felhagyni az olcsó kisautók árusításával, hiszen ezeken az autókon a legkisebb a hasznuk, és ráadásul a divat a nagyobb(nak tűnő), jobban felszerelt SUV-k irányába mutat.
A bal oldali egy klasszikus első generációs Mustang, a jobb oldali pedig a legújabb Mustang Mach-e
Tartós használati cikkből egy cserélendő tárgy - a fogyasztói társadalom átka
Azt hiszem ezt nem ragoznám nagyon tovább. Sajnos az utóbbi időben kialakult rendek miatt az autó tartós használati cikkből, egy egyszerű tárgy lett, amit használunk, majd eldobjuk és lecseréljük.
Források:
Anyukám is érteni fogja – Környezetvédelmi besorolások, EURO-normák | Autoszektor
UK Car Emissions Testing - SMMT