Bontószökevények - Kicsikről, olcsókról, röviden

Avagy a magyar használtautó-piac félmillió alatt

Autóbemutató 1. - Skoda Fabia I.

2021. augusztus 26. 15:59 - Ben Mueller

A technika ördögei nem voltak kegyesek, ugyanis a blog.hu kétszer is elfelejtette, hogy mit is írtam ide. Lassan nem írok úgy bejegyzést, hogy nem leszek idegállapotba' , és ez még csak a harmadik lesz hivatalosan. 

A sorozat a piac autóit szeretné bemutatni, a bejegyzések végén pedig ott lesznek azok cikkek, amik kötődnek egy adott autóhoz. Nagyjából 250 féle különböző modell van eladó 500.000 Ft alatt közel harminc márkától, így aztán van mit tárgyalni. Akit érdekel, csináltam egy listát a hasznaltauto.hu-n előforduló autókról, ha lesz rá igény közzé teszem. Ugorjunk hát bele az elsőbe!

Skoda Fabia I.

Történet

Az autót 1999-től 2007-ig gyártotta a Skoda a Mladá Boleslav-i gyárában. A Volkswagen konszern PQ24-es platformjára épült úgy, mint a VW Polo IV és a Seat Ibiza III /Córdoba. A Fabia sikerének egyik kulcsa az volt, hogy a mechanikus alkatrészek fejlesztése a Volkswagen által vagy segítségével történt, a másik pedig az, hogy ez volt a testvérmodellek közül a legolcsóbb. 2004-ben az autó átesett egy ráncfelvarráson, megváltoztak az első ködlámpák, a hátsó lámpák, a hűtőrács, a kormány és a műszerfal, valamint átdolgozták a felszereltségi szinteket. Az autó gyártása a modellfrissítéssel ért véget, ugyanis 2007-től elkezdték értékesíteni a Fabia II.-t, majd ezen az éven megszűnt a régi modell gyártása.

Motorok

A Fabiaba motorok meglepően széles skálája került. A belépő modell a Skoda saját fejlesztésű 4 hengeres motorjának egy 3 hengeressé alakított 54 LE-s verzióját kapta, míg az RS verzióban a VW fejlesztésű 1.9 PDTDI 131 LE-s verziója dolgozott. 

Saját fejlesztésű motorok:

  • 1.0 8V MPI - A 4 hengeres MPI motor zsugorított változata. A maga 54 LE-jével sok minden, csak nem éppen dinamikus, ráadásul a fogyasztása sem túl alacsony. Motorkódok: AQV/ATY/ARV

 

  • 1.2 MPI 6V - A Skoda 2001-től gyártott saját fejlesztésű 3 hengeres motorja. Rengeteg gyermekbetegséggel küzd, amit a gyártása során próbáltak orvosolni, de a csak az Euro 5-ös normára való áttervezéssel sikerült ezeket kiküszöbölni, már a Fabia II.-ben. Motorkódok: AWY/BMD

 

  • 1.2 HTP 6V - 2003-ban átnevezték MPI-ről HTP-re a motort, és történtek változtatások, de a főbb problémák maradtak. Motorkódok: AWY/BMD

 

  • 1.2 HTP 12V - Szinte ugyanaz, mint a 6 szelepes verzió, csak pepitában. Főbb problémák, amik a HTP motorokat érintik: szelepek és szelepvezetők kopása, vezérműlánc/ láncfeszítő hiba, trafók, befecskendezők, elrepedő szervócsövek (és az emiatt tönkremenő szervószivattyú) és olajfolyás a forgattyúsház levegőzőjénél.  Motorkódok: AZQ/BME

 

  • 1.4 MPI 8V - A Skoda saját fejlesztésű motorja, aminek az első példányai a hatvanas évek derekán mutatkoztak be, még az 1000MB-ben. Nem egy modern technika és a többi motorhoz képest sokat fogyaszt, de faék egyszerűségű, természetesen a saját rigolyáival (egyenetlen alapjárat és akár a sztereotipikus termosztátot is említhetem). Motorkódok: 60 LE - AZE/AZF, 68 LE - AME/AQW/ATZ

VW konszern motorok:

  • 1.4 16V - Három különböző teljesítményszintű motort takar ez a jelzés 75, 80 és 101 LE-vel. Nem tartoznak a problémás motorok közé, megfelelő karbantartással nagyon jó motorok tudnak lenni. Érdekességük, hogy a kisebb teljesítményűeket nem az elektronika szabályozza le, hanem a légcsatornái szűkebbek, így kevesebb levegőt kap üzem közben. FONTOS: előírás szerint legalább 98-as benzinnel kell a motort üzemeltetni, mert különben mindenféle csúnya motorikus probléma fogja felütni a fejét. Motorkódok: 75 LE - APE/AUA/BBY/BKY, 80 LE - BUD, 101 LE - AUB/BBZ

 

  • 2.0 8V - A Fabia motorok szent grálja. Zách Dániel Ilyen motorral vegyél használt autót című cikkjéből idézve: " Bár ritkán, de a fentieken kívül az első generációs Fabiákban, illetve az első generációs Octaviákban is előfordult a jó öreg 115 lóerős, kétezer köbcentis ős-VW-motor. Az utóbbiakban sokkal gyakoribb és APK, AQY, AZJ, AZH kóddal azonosítható motor tipikusan az olaj-benzin-hűtőfolyadék szentháromságáról szól.  Amíg ezek a helyükön vannak, a motor menni fog, és nem is zabál túl sokat. " Az ilyen motorral szerelt autók itthon az RS Fabiák árszintjén mozognak, inkább a milliós tartomány közelében. Motorkódok: ATF (gyártás első éve)/AZL/BBX

 

  • 1.4 TDI 6V - Az 1.9-es PDTDI motor kistestvére, négy helyett három hengerrel. Megfelelő karbantartással rengeteget elmegy, viszont vigyázni kell vele, mert nagyon szerették mászkálós cégautónak használni. Keveset fogyaszt, olyan 4,5 L /100 km (ha nagyon tapossa az ember ez felmehet legfeljebb 6 L-ig), viszont nem a legszebb a járása és a hangja, főleg hidegen. Motorkódok: BNM/ANF/BNV

 

  • 1.9 SDI 8V - Agyonüthetetlen, szintén játszik a olaj-benzin-hűtőfolyadék szentháromsága, ha az megvan, a világból kimegy. Alacsony teljesítménye miatt főleg városba ajánlott. Motorkód: ASY

 

  • 1.9 PDTDI 8V - A híres/hírhedt 1.9 PDTDI egy elég megosztó motor. Aki szereti, az esküszik rá, aki pedig nem, annak valószínűleg egy igen lelakott példánnyal volt szerencséje találkozni. Pedig ez a motorcsalád megfelelő karbantartás mellett az örök élet +1 nap kategóriában található. A vezérlést a motor generációjától függően legalább 60.000, és legfeljebb 120.000 kilométernél cserélni KELL. Az EGR szelep hajlamos az elkoszolódásra úgy, mint szinte minden hasonló autónál, illetve a légtömeg mérő szokott rakoncátlankodni. Viszont, a Fabiákba szerelt motorokban nincs se részecskeszűrő, se kettős tömegű lendkerék így azoknak a csereköltségeitől nem kell tartani. Motorkódok: ATD/AXR

 

  • 1.9 PDTDI 8V RS - Az RS felszereltségű modell motorja. Igazán jó tuning alap a 131 LE-jével, 310 Nm nyomatékával és a hat fokozatú kéziváltóval egészen jól tudja rángatni a kis kasznit bármilyen módosítás nélkül is. Problémák ugyanazok, mint a kisebb PDTDI-knél, viszont ebben már változó geometriájú a turbó és van benne kettős tömegű lendkerék. Motorkódok: ASZ/BLT

Beltér

Az alapmodell kifejezetten puritán, sehol egy elektromos ablak, a kesztyűtartó csak egy lyuk az utas előtt a műszerfalban, vak gombok garmadája és a kormány is az Octaviából lett "kölcsönözve". Belül mindenhol tapintásjavítós műanyagok, a kor szellemének megfelelően. Viszont nem recsegnek, nem zörögnek menet közben (legalább is, az enyém csendes), az utólagosan beépített könyöklőt kivéve, de azt is inkább a beépítési minőség számlájára írnám.

Skoda Fabia Sedan 2001 - 2004 reviews, technical data, prices

Ne tévesszen meg senkit a kép, a legtöbb Fabia beltere teljesen szürke, az ilyen világos belsejű példányok rendkívül ritkák

Az ülések kényelmesek, bár derékban tarthatnának jobban egy kicsit. Valami ismeretlen okból kifolyólag az RS változat ülései fehérek és közepükön feketék, aminek a tisztán tartása érzésem szerint kifejezett kihívás, ha mondjuk gyerek is ül hátul.

Skoda Fabia RS ülés szett | Racingbazar.hu Az RS kivitel ülés szettje

Mivel kisautóról van szó, hátul 2,5 ember fér el kényelmesen, három felnőttnek kifejezetten kicsi az ott levő hely. A lábtér erősen függ az előttünk ülő magasságától, bár elvileg az én 181 centim mögött el lehet relatívan kényelmesen lenni.

 

Összességében

Ár-érték arányban egy egész korrekt autó, de nagyon oda kell figyelni, hogy mit és milyen motorral vesz az ember, hogy ha hosszú távú, boldog együtt létre törekszik.

Pozitívumok:

  • Egész jó ár-érték arány
  • Olcsó alkatrészek
  • Széles motorpaletta
  • Tartós beltéri elemek

Negatívumok:

  • Az alapmodellekből szinte minden is ki van spórolva
  • Rozsdásodásra hajlamos küszöbök
  • Problémás benzinmotorok (főleg az 1.2 HTP-k)
  • Ingerszegény beltér

Mi van helyette?

Fiat Stilo, Volkswagen Polo IV, Seat Ibiza III, Ford Fiesta V, Chevrolet Aveo, Renault Clio II / Thalia, Peugeot 306, Citroen Xsara, Honda Civic VI és még rengeteg hasonló korú kisautó.

 

Az autóval kapcsolatos tesztek, oldalak:

Totalcar - Tesztek - Skoda Fabia 1,4 - 2000

Totalcar - Tesztek - Teszt: Skoda Fabia Combi 1.2 HTP

Totalcar - Tesztek - Használtteszt: Skoda Fabia Combi 1.4 16V Elegance

Körkép: Jött, látott és győzött a Skoda Fabia - Autónavigátor.hu (autonavigator.hu)

Kismenő - az első Skoda Fabia - Autónavigátor.hu (autonavigator.hu)

Škoda Fabia Sedan 1.4 MPi teszt – venni, menni, tankolni - Autó tesztek - Tesztelok.hu

Mennyit ér egy őszinte Škoda Fabia félmillió kilométerrel? | Vezess

1 258 000 km egy dízel Škodában - videóval (vezess.hu)

Skoda Fabia Club fórum • Fórum kezdőlap megtekintése

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://bontoszokevenyek.blog.hu/api/trackback/id/tr6516649640

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása